Faaliyet Alanları

Mimari Camlar

Mimari Camlar

6 farklı ülkede 10 üretim tesisi

Şişecam, ileri teknoloji ve inovatif yaklaşımlarıyla hem Türkiye’de hem de dünya genelinde öncü konumdadır.

2023 YILI FAALİYETLERİ

Dünyada ekonomik toparlanma sinyallerine rağmen, devam eden enflasyonist baskılar ve buna yönelik alınan tedbirler, küresel büyümeyi sınırlandırmıştır. Şişecam, küresel ölçekte gelişmeleri yakından takip ederek ve belirsizlikleri yöneterek zorlukların üstesinden başarıyla gelmiş, tüm pazarlarda mevcut konumunu korumuştur.

Türkiye’de, meydana gelen deprem felaketi ve enflasyonla mücadele kapsamında faiz oranlarında yaşanan artış büyümeyi baskılarken, kurlardaki stabil seyrin de etkisiyle Çin gibi düşük işçilik ve enerji maliyetlerine sahip ülkelerden gelen ithalat yılın ilk çeyreğinde rekabeti zorlaştırmıştır. 2023 yılında özellikle deprem bölgesinde yer alan ve dolaylı olumsuzluk yaşayan iş ortaklarımız ticari anlamda desteklenmiştir. İthal ürünlerin yarattığı rekabeti karşılamak ve sektörde sürdürülebilir, kaliteli hizmet veren dağıtım kanalını desteklemek adına, proaktif ve hızlı aksiyonlar alınmıştır.

33,4Milyar TL MİMARİ CAMLAR NET SATIŞ GELİRLERİ
Endüstriyel Camlar

Endüstriyel Camlar

Müşteri memnuniyetinden taviz vermeyen yaklaşım

Şişecam endüstriyel camlar alanında, gelişime ve yeniliğe açık Ar-Ge altyapısı sayesinde ürettiği kaliteli ve güvenli ürünleriyle sektörün her türlü ihtiyaç ve beklentisini karşılamaktadır.

OTOMOTİV

2023 YILI FAALİYETLERİ

Global düzeyde lider olma vizyonuyla hareket eden Şişecam Otomotiv, gelişime ve yeniliğe açık Ar-Ge altyapısı sayesinde ürettiği kaliteli ve güvenli ürünleriyle sektörün her türlü ihtiyaç ve beklentisini karşılamaktadır.

CAM ELYAF

2023 YILI FAALİYETLERİ

2019 yılında devreye alınan ve en son teknolojilerle donatılan Şişecam Elyaf üretim tesisi, gelişen kompozit sektörüne paralel büyüme hedefini sürdürmüştür. Kompozit sektörünün ana girdilerini (mat, çok uçlu fitil, tek uçlu fitil ve kırpılmış elyaf) üreten Şişecam Elyaf, rüzgâr türbini kanatları, iç/dış otomotiv parçaları, mühendislik plastikleri, denizcilik ürünleri, endüstriyel uygulamalar ve inşaat gibi birçok sektöre girdi sağlamaktadır.

15,8Milyar TL ENDÜSTRİYEL CAMLAR NET SATIŞ GELİRİ
Cam Ev Eşyası

Cam Ev Eşyası

Farklı pazarlara uygun ürün portföyü yönetimi

Şişecam, cam ev eşyası tasarım ekibinin tüm paydaşlarıyla birlikte yürüttüğü yeni ürün çalışmaları sonucunda 2023 yılında 4 ödül kazanmıştır.

2023 YILI FAALİYETLERİ

Şişecam’ın cam ev eşyası alanında distribütörleri ve müşterileriyle kurduğu uzun vadeli iş birlikleri, teknik ve tasarım yetkinliklerini azami derecede kullanarak geliştirdiği ürünler, global pazarda marka gücünü ve marka bilinirliğini artırmada önemli bir rol oynamıştır.

Global üretim gücünün desteğiyle, 2023 yılında geliştirilen 100’ü aşkın yeni ürün Şişecam’ın cam ev eşyası sektöründeki lider konumunu pekiştirmiştir. Pazarın değişen talepleri analiz edilerek, rekabette öne çıkaran inovatif ürünler geliştirilmiş; üretim kapasitesinin etkin yönetimiyle müşterilerine sunulan hizmet seviyesinde belirgin iyileşme sağlanmıştır.

17,6Milyar TL CAM EV EŞYASI NET SATIŞ GELİRİ
Cam Ambalaj

Cam Ambalaj

Faaliyet pazarlarında lider konum

Şişecam, Avrupa ve dünya genelinde ilk 5 üretici arasında yer almaktadır.

2023 YILI FAALİYETLERİ

Türkiye ve Rusya’da cam ambalaj sektöründe lider konumda bulunan Şişecam, Avrupa ve dünya genelinde ise ilk 5 üretici arasında yer almaktadır. 2023 yılında Şişecam makroekonomik ve jeopolitik zorluklara rağmen cam ambalaj faaliyetlerini kesintisiz sürdürmüştür. 2023’te Şişecam cam ambalaj faaliyet alanının net satış geliri 28,4 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.

Türkiye’deki cam ambalaj operasyonlarında sektörün ana tedarikçisi olma sorumluluğuyla hareket eden Şişecam 2023 yılında Türkiye’nin cam ambalaj ihracatında itici güç olmaya da devam etmiştir. Yerel talebi kaliteli, geniş ürün çeşidi ve müşteri odaklı yönetimiyle karşılayan Şişecam önümüzdeki döneme yönelik planlamalarını Türkiye’den ihracatı artırma ve başta Avrupa olmak üzere global pazarda yaygınlaşma hedefleri yönünde yapmaktadır.

28,4Milyar TL CAM AMBALAJ NET SATIŞ GELİRLERİ
Kimyasallar

Kimyasallar

Dünyanın en büyük iki soda üreticisinden biri

Şişecam, 5 milyon ton soda üretim kapasitesiyle dünyanın en büyük iki soda üreticisinden biri olarak konumlanmaktadır.

SODA

2023 YILI FAALİYETLERİ

5 milyon ton üretim kapasitesiyle dünyanın en büyük iki soda üreticisinden biri olan Şişecam, yüksek üretim kapasitesi, yüksek ürün kalitesi ve yaygın pazarlama ağıyla tüm dünyada güvenilir bir tedarikçi olarak öne çıkmaktadır.

KROM

2023 YILI FAALİYETLERİ

Şişecam krom kimyasalları alanında dünyanın lider üreticisi olmasının da avantajıyla 2023'te satış gelirlerinin %85’ini uluslararası satışlardan elde ederken ürünlerini 57 ülkeye ulaştırmıştır. Hizmet verilen sektörlerdeki firmalarla mevcut ilişkilerini daha da pekiştiren Şişecam, pazardaki konumunu güçlü tutmaya devam etmiştir.

43Milyar TL KİMYASALLAR NET SATIŞ GELİRİ
Enerji

Enerji

Yenilenebilir kaynaklardan elektrik üretimi

Şişecam, Türkiye’de ihtiyacı olan elektrik enerjisini yüksek oranda kendi üretimiyle temin etmiştir.

2023 YILI FAALİYETLERİ

Şişecam bünyesinde yer alan Mersin Kojenerasyon Santrali, Trakya Bölge Santrali ve Mersin Güneş Enerjisi Santrallerinde 2023 yılında 920 GWh mertebesinde elektrik üretimi gerçekleştirmiştir. Aynı dönemde Türkiye’deki Şişecam tesislerinde gerçekleşen elektrik tüketimi 1.277 GWh olmuştur. Şişecam, Türkiye’de ihtiyacı olan elektrik enerjisini yüksek oranda kendi üretimiyle temin etmiştir.

Şişecam’ın enerji ticaret şirketi Şişecam Enerji A.Ş. 2023 yılında 8.772 GWh elektrik ve 1.359.000 m3 doğal gaz ticareti gerçekleştirilmiştir. Söz konusu enerji ticaretinin ciro bazında %95’i Şişecam tesisleri haricinde kalan dış müşterilerle gerçekleştirilmiştir. Şişecam Enerji A.Ş. 2023 yılının haziran ve temmuz aylarında Gürcistan’dan toplam 11,2 GWh elektrik ithalatı gerçekleştirerek bu elektrik enerjisinin Türkiye’de ticaret faaliyetini yürütmüştür.

21,6Milyar TL ENERJİ NET SATIŞ GELİRİ
Diğer

Diğer

Kaliteli ve kesintisiz tedarik yönetimi

Şişecam 2023 yılını toplam 3,7 milyon ton cam kumu, kalker, dolomit, feldspat, mikronize ürünler ve kaolen üretimiyle tamamlamıştır.

MADEN

Sahip olduğu maden kaynakları ve ham madde zenginleştirme tesisleriyle cam üretimi için gerekli ham madde kalitesini ve tedarik süreçlerini kesintisiz yönetebilen Şişecam 2023 yılında döviz kurundaki dalgalanmalara ve küresel risklere rağmen konumunu korumuştur.

CAMİŞ AMBALAJ

Camiş Ambalaj, 2023 yılında hizmet, kalite ve güvenilirliğiyle sektördeki öncü konumunu sürdürmüştür. Yıl boyunca yaşanan ekonomik ve sektörel gelişmeler doğrultusunda satışlarını önceki yıl ile aynı seviyelerde korumuştur. Camiş Ambalaj yenileme ve modernizasyon yatırımlarıyla 2023 yılında kapasitesini %14 artırmıştır.

OXYVIT

Yem sektöründe yıl genelinde yaşanan fiyat rekabetleri sonrası, sektöre girdi oluşturan tüm ürünlerde fiyat düşüşü ve talep ötelenmesi söz konusu olmuştur. Özellikle Avrupa pazarında daralma yaşanmış, Güney Amerika ve Asya pazarları bu durumdan görece daha az etkilenmiştir. Bununla birlikte dip seviyeleri gören sektörde 2023 yılının son aylarında yeniden toparlanma sinyalleri oluşmuştur.

6,3Milyar TL ŞİŞECAM NET SATIŞ GELİRİ (DİĞER)
Mimari Camlar

6 farklı ülkede
10 üretim tesisi

Şişecam, ileri teknoloji ve inovatif yaklaşımlarıyla hem Türkiye’de hem de dünya genelinde öncü konumdadır.

2023 YILINA GENEL BAKIŞ

Şişecam, düz cam sektöründeki faaliyetlerini 6 farklı ülkede 10 üretim tesisiyle sürdürerek inşaat, mobilya, otomotiv, güneş enerjisi ve beyaz eşya sektörlerine geniş bir ürün yelpazesi sunmaktadır.

Düz camın girdi sağladığı en önemli sektörlerden biri olan inşaat sektörü 2023 yılında bir önceki yıla göre yavaş da olsa bir büyüme göstermiştir. Toplam inşaat değeri Türkiye’de bir önceki yıla göre 2023’ün ilk çeyreğinde %4,5, ikinci çeyreğinde %6,6 ve üçüncü çeyreğinde %8,1 artış göstermiştir. Rusya’da bina inşaatı faaliyetleri bir önceki yıla benzer şekilde seyretmiştir. Hindistan’da 2023 yılı inşaat büyüme oranı bir önceki yıla göre %6,2 artış göstermiştir.*

Dünyada beyaz eşya sanayisinde Çin’den sonra ikinci sırada yer alan Türkiye, Avrupa’da en büyük üretim üssü konumundadır. Türkiye beyaz eşya ihracatı 2023 yılının dokuz aylık döneminde %14 artmıştır.

Solar fotovoltaik (PV) cam pazarı 2023 yılında Avrupa’da %10, Türkiye’de %8 büyüme göstermiştir. Küresel solar fotovoltaik (PV) cam pazarının devlet teşvikleri, çevresel farkındalık artışı ve sürdürülebilir enerji talebindeki yükseliş gibi faktörlerle, 2031’e kadar ortalama yıllık %18 gibi çok yüksek bir büyüme göstermesi beklenmektedir.

2023 YILI FAALİYETLERİ

Dünyada ekonomik toparlanma sinyallerine rağmen, devam eden enflasyonist baskılar ve buna yönelik alınan tedbirler, küresel büyümeyi sınırlandırmıştır. Şişecam, küresel ölçekte gelişmeleri yakından takip ederek ve belirsizlikleri yöneterek zorlukların üstesinden başarıyla gelmiş, tüm pazarlarda mevcut konumunu korumuştur.

Türkiye’de, meydana gelen deprem felaketi ve enflasyonla mücadele kapsamında faiz oranlarında yaşanan artış büyümeyi baskılarken, kurlardaki stabil seyrin de etkisiyle Çin gibi düşük işçilik ve enerji maliyetlerine sahip ülkelerden gelen ithalat yılın ilk çeyreğinde rekabeti zorlaştırmıştır. 2023 yılında özellikle deprem bölgesinde yer alan ve dolaylı olumsuzluk yaşayan iş ortaklarımız ticari anlamda desteklenmiştir. İthal ürünlerin yarattığı rekabeti karşılamak ve sektörde sürdürülebilir, kaliteli hizmet veren dağıtım kanalını desteklemek adına, proaktif ve hızlı aksiyonlar alınmıştır.

Avrupa’da enflasyonist ortam, Rusya-Ukrayna savaşı ve inşaat maliyetlerindeki artış sebebiyle talep ötelenirken, enerji maliyetlerinin hızlı düşüşü ve pandemi döneminin ardından Çin’den gelen ucuz ithalatın artarak ivmelenmesi fiyatları baskılamıştır. Şişecam pazardaki zorlu koşullar karşısında, gerek katma değerli ürün satışına ağırlık vererek gerekse yeni müşterileri dağıtım ağına katarak gerekli aksiyonları almış, ana pazarlarında pazar payını korumuştur. Uzun süredir durgun olan talebin canlanmasıyla Rusya operasyonlarının satış hacminde yıllık bazda artış kaydedilmiştir.

Hindistan’da tamamlanan soğuk tamir sonucunda, düz cam fırını modernize edilerek verimliliği artırılmış, farklı ürünler üretebilecek yetkinlikler kazandırılmış olup, soğuk onarım süreci nedeniyle satışlar sınırlı kalırken, pazardaki talep diğer tesislerden sağlanan ürünlerle desteklenerek dağıtım kanalının ihtiyaçları karşılanmıştır.

Global pazarlarda rekabet gücünü artırmak amacıyla 2023 yılında yenilikçi ürün gamı çalışmalarına kesintisiz devam edilmiştir. Şişecam, küresel pazarın ve değer zincirinde yer alan bütün müşterilerin ihtiyaçlarını eksiksiz karşılamak amacıyla, katma değerli ve yenilikçi ürün gamını genişleterek global pazardaki yerini sağlamlaştırmıştır. Sürdürülebilirlik stratejisi kapsamındaki iklim değişikliğiyle mücadele hedefi doğrultusunda enerji tasarrufu sağlayan kaplamalı camlarda ürün geliştirme çalışmaları yürütülmüş, mimarideki pencere camlarının ebatlarının büyüme trendleri doğrultusunda ise Şişecam Türkiye’de ilk defa 12 metre uzunluğunda düz cam üretimine başlamıştır.

2023 yılında mimari camlar faaliyet alanının net satış geliri 33.409 milyon TL olarak gerçekleşmiştir.

2024 YILI BEKLENTİLER VE HEDEFLER

Türkiye’de alınan aksiyonlar sayesinde düz cam ithalatının 2024 yılında da azalmaya devam etmesi beklenmektedir. Deprem bölgesindeki konut inşaatlarının 2024 yılında tamamlanacak olmasının tüketime olumlu katkı sağlaması öngörülmektedir. Ayrıca, Şişecam gerek ürün gamı gerekse müşteri odaklı hizmet anlayışıyla Türkiye’deki işlenmiş cam üreticilerinin katma değerli cam ihracatını desteklemekte, Türkiye’nin cam işleme üssü konumunu güçlendirmekte ve işlenmiş cam ihracatının payının artmasını sağlamaktadır.

Avrupa’da enerji maliyetlerinde normalizasyon sürmektedir. Avrupa’da tüketimdeki düşüşe rağmen katma değerli ürünlerine talep görülmektedir. Öte yandan enflasyon ve faiz oranlarındaki düşüş trendinin etkisiyle cam tüketiminin 2024 yılında normalleşmesi öngörülmektedir.

Orta Doğu ve Kuzey Afrika Bölgesi’nde cam tüketiminde artış gözlemlenmekle birlikte bölgesel savaşların oluşturduğu riskler devam etmektedir. Süveyş Kanalı krizinin deniz navlunları üzerindeki olumsuz etkilerine karşın, Çin’in Türkiye, Avrupa ve Orta Doğu, Kuzey Afrika bölgelerindeki etkisi azalmakta ve bu durumun pazar kazanımı yönünde avantaj sağlaması beklenmektedir.

Bölgede devam eden savaş nedeniyle Rusya’da satışların 2023 yılına paralel olacağı öngörülmektedir. Hindistan’da soğuk tamir sonrası yenilenen hattın tekrar devreye girmesiyle faaliyet sonuçlarının 2023 yılına göre artması hedeflenmektedir.

Yeni Yatırımlar

Küresel düz cam markalarından biri olan Şişecam, ileri teknoloji ve inovatif yaklaşımlarıyla hem Türkiye’de hem de dünya genelinde lider konumdadır. Türkiye’de 4 farklı lokasyonda 8 düz cam hattıyla faaliyet gösteren Şişecam, karşılaşılan konjonktürel belirsizliklere ve küresel ekonomik zorluklara rağmen yatırımlarını hız kesmeden sürdürmektedir.

Lüleburgaz’da 2023 yılında hayata geçirilen otomotiv ham camı üretimine yönelik düz cam hattı projesi, yalnızca otomotiv sektörüne odaklanarak Türkiye’de bir ilki temsil etmektedir. Mersin’de Aralık 2021’de başlanan 1.200 ton/gün brüt kapasiteli TR9 float hattı da Şişecam’ın Türkiye’deki düz cam üretim kapasitesini artıracaktır. Bu yatırımla beraber, Şişecam’ın Türkiye’deki düz cam hat sayısı 10’a çıkacaktır.

Şişecam, Mersin’de Endüstri 4.0 prensiplerine bağlı kalarak hayata geçireceği yeni hatlarla buzlu cam ve güneş enerjisi camı işleme kapasitelerini artırmayı hedeflemektedir. Bu yatırımla 300 ton/gün olan buzlu cam kapasitesini 1.100 ton/gün ve yıllık 4 milyon metrekare olan enerji camı işleme kapasitesini 26,6 milyon metrekareye çıkartacak olan Şişecam, sektördeki arz açığını kapatmayı ve ihracat fırsatlarını değerlendirerek Türkiye ekonomisine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Şişecam müşteri beklentilerini karşılamak ve küresel taleplere hızlı bir şekilde yanıt verebilmek amacıyla ürün portföyünü çeşitlendirecek yeni yatırımlar planlamaktadır.

* Türkiye için TÜİK, Rusya için Rosstat, Hindistan için ReAnIn verileri referans alınmıştır.

Endüstriyel Camlar

Müşteri memnuniyetinden
taviz vermeyen yaklaşım

Şişecam Otomotiv, gelişime ve yeniliğe açık Ar-Ge altyapısı sayesinde ürettiği kaliteli ve güvenli ürünleriyle sektörün her türlü ihtiyaç ve beklentisini karşılamaktadır.

OTOMOTİV

2023 YILINA GENEL BAKIŞ

Pek çok iş alanında olduğu gibi otomotiv sektöründe de enflasyonla mücadele kapsamında yürütülen parasal sıkılaşma politikaları talebin yavaşlamasına neden olmuştur. Yılın son döneminde, İsrail-Filistin çatışması ve Süveyş kanalı krizinin etkisiyle maliyetlerin yükselmesi sektörü olumsuz etkilemiştir.

2023 YILI FAALİYETLERİ

Global düzeyde lider olma vizyonuyla hareket eden Şişecam Otomotiv, gelişime ve yeniliğe açık Ar-Ge altyapısı sayesinde ürettiği kaliteli ve güvenli ürünleriyle sektörün her türlü ihtiyaç ve beklentisini karşılamaktadır.

Müşteri merkezli yaklaşımla ürün portföyünü geliştiren Şişecam, küresel çapta yaşanan krizlere rağmen otomotiv yenileme camları (OYC) alanında ABD, Avrupa ve Türkiye pazarlarında yüksek satış performansı göstererek satış hacmini korumayı başarmıştır. ABD’de her geçen gün artan müşteri sayısıyla otomotiv yenileme camları sektöründe önemli bir yer edinen Şişecam, dünyanın önde gelen otomotiv yenileme camı dağıtıcı ve montajcılarıyla stratejik iş birliği içinde çalışmaktadır. Faaliyet gösterilen ülkelerin yanı sıra Kanada, Meksika ve Brezilya pazarlarından oyuncular da Şişecam ile iş birliği başlatmak istemektedir.

2023 yılında Şişecam’ın odak noktası, müşterilerinden gelen kapasite artış taleplerini doğru değerlendirip sürdürülebilir bir portföy oluşturmak ve gelecek dönemleri bu çerçevede planlamak olmuştur. Talep öngörülerinin hızlı ve doğru değerlendirilmesiyle birlikte üretim dalgalanmaları en verimli şekilde yönetilmiştir. Müşteri memnuniyetinden taviz vermeyen kalite yaklaşımı ile yeni ürün geliştirme süreçlerine ağırlık verilmiştir.

2024 YILI BEKLENTİLER VE HEDEFLER

2023 yılında %7,7 artan küresel hafif araç satışlarının, 2024’te %2,6 oranında nispeten sınırlı bir büyüme göstermesi öngörülmektedir. Artan enflasyonla birlikte yeni araç fiyatlarının yükselmesi, kredi bulmada yaşanan zorluklar ve elektrikli araçlara geçiş sürecinde kullanıcı tarafında yaşanan tedirginliklerin talebi baskılayacağı tahmin edilmektedir.

Üretim tarafında ise dünya genelinde 2023’e paralel bir üretim beklenmektedir. 2022’de yaşanan çip krizi sorunu çözülmüş olup 2024’te bu tür bir sorun öngörülmemektedir. Bu sayede 2024’te elektrikli araç üretiminin artması ve bu doğrultuda otomotiv camı satışlarının olumlu etkilenmesi beklenmektedir.

CAM ELYAF

2023 YILINA GENEL BAKIŞ

Küresel cam elyaf pazarının daralması, Çin’de tüketimin azalmasına bağlı arz fazlası ortaya çıkması ve haksız rekabet yaratan ithal ürünlerin navlun fiyatlarının pandemi öncesi seviyelere gerilemesi sektörde fiyatların radikal bir şekilde düşmesine yol açmıştır. Çin menşeli ürünlere uygulanan antidamping politikaları, Türkiye’deki yerli üreticileri ve sektörü korumaya yönelik bir adım olmuştur. Ancak maliyet avantajı nedeniyle Mısır ve diğer Orta Doğu ülkeleri hem Türkiye hem de Avrupa açısından rekabeti artırmıştır.

2023 YILI FAALİYETLERİ

2019 yılında devreye alınan ve en son teknolojilerle donatılan Şişecam Elyaf üretim tesisi, gelişen kompozit sektörüne paralel büyüme hedefini sürdürmüştür. Kompozit sektörünün ana girdilerini (mat, çok uçlu fitil, tek uçlu fitil ve kırpılmış elyaf) üreten Şişecam Elyaf, rüzgâr türbini kanatları, iç/dış otomotiv parçaları, mühendislik plastikleri, denizcilik ürünleri, endüstriyel uygulamalar ve inşaat gibi birçok sektöre girdi sağlamaktadır.

Şişecam Elyaf sektörde yaşanan olumsuzluklara rağmen mevcut pazarlama faaliyetlerine ek olarak alternatif pazarlara ve katma değerli ürün geliştirme çalışmalarına odaklanarak pazardaki rekabet gücünü korumuştur. Bununla birlikte, yerli kaynak kullanımına yönelik proje bazlı çalışmalar doğrultusunda sırasıyla uzun elyaflı termoplastik, deterjan dayanımlı kırpma ve düşük gramajlı sıvı keçe ürünleri portföye eklenmiştir.

2024 YILI BEKLENTİLER VE HEDEFLER

Şişecam Elyaf, Ar-Ge çalışmalarıyla mevcut süreçlerini iyileştirmeyi, verimliliği artırmayı ve yüksek performanslı ürünler geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda cam bileşimi, proses koşulları ve nihai ürün performansları incelenerek portföyün yeni ürünlerle zenginleştirilmesi için faaliyetler yürütülmektedir. Kompozit sektörünün dinamik yapısına ve yeni ürünlere yönelik değişen beklentilere paralel olarak ürün portföyü genişletilmeye devam edilecektir.

Otomotiv sektöründe, özellikle e-car (elektrikli araç) modelleri için araç ağırlığı önem taşımakta ve bu nedenle cam elyafı ve diğer kompozit malzemelerinin sektördeki payı artmaktadır. İlerleyen yıllarda özellikle Avrupa termoplastik pazarında karbon ayak izi teşviklerinin artmasıyla, bu konunun rekabete yön veren kritik bir nokta haline geleceği görülmektedir.

Cam Ev Eşyası

Farklı pazarlara uygun
ürün portföyü yönetimi

Şişecam, cam ev eşyası tasarım ekibinin tüm paydaşlarıyla birlikte yürüttüğü yeni ürün çalışmaları sonucunda 2023 yılında 4 ödül kazanmıştır.

2023 YILINA GENEL BAKIŞ

Şişecam, 2023 yılında pazarda yaşanan tüm zorluklara rağmen, cam ev eşyası faaliyet alanında ürün portföyünün etkin yönetimi ve farklı pazarlara uygun operasyonel modeller geliştirerek 17,6 milyar TL net ciro ile yılı başarılı şekilde yönetmiştir.

Çevreye duyarlı, karbon ayak izini düşürmeye yönelik projeler yürüten Şişecam, global pazardaki tüketici ihtiyaç ve beklentilerini göz önünde bulundurarak cam ev eşyası portföyünü, inovatif ve üst segment ürünlerle genişletmeye devam etmiştir. Geniş ürün gamı ile hem ikram hem de perakende sektörünün masaüstü ve mutfak kategorilerindeki tüm ihtiyaçlarına çözüm üretmiştir.

Dijital dönüşüm projeleri, operasyonel mükemmellik ve müşteri memnuniyet odağıyla global iş ortaklarına kesintisiz hizmet sunan Şişecam, cam ev eşyası faaliyet alanında sürdürülebilir ve güvenilir tedarikçi konumunu korumuştur.

Şişecam’ın perakende mağazacılık iş kolunu oluşturan Paşabahçe Mağazaları A.Ş., 2023 sonu itibarıyla yurt içinde 46, yurt dışında 2 ve bir e-ticaret mağazasıyla toplam 49 satış noktasında faaliyetlerini sürdürmüştür. E-ticaret mağazası, 43 ülkeye hizmet vermektedir.

2023 YILI FAALİYETLERİ

Şişecam’ın cam ev eşyası alanında distribütörleri ve müşterileriyle kurduğu uzun vadeli iş birlikleri, teknik ve tasarım yetkinliklerini azami derecede kullanarak geliştirdiği ürünler, global pazarda marka gücünü ve marka bilinirliğini artırmada önemli bir rol oynamıştır.

Global üretim gücünün desteğiyle, 2023 yılında geliştirilen 100’ü aşkın yeni ürün Şişecam’ın cam ev eşyası sektöründeki lider konumunu pekiştirmiştir. Pazarın değişen talepleri analiz edilerek, rekabette öne çıkaran inovatif ürünler geliştirilmiş; üretim kapasitesinin etkin yönetimiyle müşterilerine sunulan hizmet seviyesinde belirgin iyileşme sağlanmıştır.

Globalde değişen yaşam koşulları ve gündelik ihtiyaçlar doğrultusunda, ev ürün grubuna yeni tasarımlar eklenerek ürün portföyü desteklenmiştir. İkram sektöründe ise profesyonellerin ihtiyaçlarını karşılayacak ürün geliştirme çalışmaları sürdürülmüştür.

Global pazardaki üst segment talebe yönelik olarak geliştirilen Paşabahçe Crystalin 2023 yıl sonunda lanse edilmiştir. %100 geri dönüştürülmüş ürünlerin yer aldığı ‘Aware Koleksiyonu’ ile sürdürülebilirliğe ve çevresel konularda farkındalığın artırılmasına katkı sağlanmıştır.

Şişecam’ın global tasarım markası olan Nude’un koleksiyonunun devamlılığı, ikram sektörüne odaklanması, etkili iletişim faaliyetleri, sponsorluk projeleri, profesyonellerle yapılan iş birlikleri, ikonik ürünlere odaklanılması sayesinde markanın global rekabet avantajı güçlendirilmiştir.

Şişecam cam ev eşyası tasarım ekibinin tüm paydaşlarıyla birlikte yürüttüğü yeni ürün çalışmaları sonucunda; 2023 yılında iF Design Award’da bir, Red Dot Design Award’da iki, Tableware International Awards’da bir olmak üzere toplamda 4 ödül kazanmıştır.

2023’te Şişecam’ın cam ev eşyası faaliyet alanındaki net satış geliri 17,6 milyar TL olmuştur.

Paşabahçe Mağazaları

Paşabahçe Mağazaları, Ankara’da açtığı yeni mağaza, piyasaya sunduğu Cumhuriyet’in 100. yılına özel hazırlanan Gururla Koleksiyonu ve yeni kanal yapılanma stratejisi doğrultusunda 2023 yılını geçen yıla göre %16 ciro artışı ile başarılı bir şekilde kapatmıştır.

Her bir objesi tarihte önemli bir olaya atıfta bulunan Cumhuriyet’in 100. yılına özel olarak hazırlanan ve 26 üründen oluşan Gururla Koleksiyonu’nun lansmanı 30 Ağustos tarihinde gerçekleştirilmiştir.

Sosyal medyada Şişecam’ın farklı iş birliği projelerini ve zengin ürün gamını sergileyen paylaşımlarla, yıl sonunda Instagram kanalında 1,2 milyon takipçi sayısına ulaşılmıştır.

2024 YILI BEKLENTİLER VE HEDEFLER

Düşen enflasyonun ve ekonomik toparlanma yaşanan pazarların sektörde olumlu bir büyüme ortamı sağlaması beklenmekle birlikte, bölgesel çatışmaların yer aldığı pazarlarda riskler halen devam etmektedir.

Geniş ürün gamının avantajıyla içecek, masaüstü ve mutfak kategorilerinin tümüne hem ev grubu hem de ikram kanalında çözümler sunan Şişecam 2024 yılında cam ev eşyası alanında pazar payını artırmayı ve rekabet avantajını güçlendirmeyi hedeflemektedir.

Sürdürülebilirlik Şişecam’ın iş stratejisinin temel bir unsuru olarak öne çıkmaktadır. Cam ev eşyası faaliyet alanında bu doğrultuda ürünlerin çevresel etkisini azaltmak ve enerji verimliliğini artırmak için sürekli iyileştirme çalışmaları yürütülmektedir. Ayrıca, dijitalleşme konusundaki yatırımlarla operasyonel sürecin optimize edilmesi ve müşteri deneyiminin iyileştirilmesi amaçlanmaktadır.

Cam ev eşyası sektöründe Avrupa’da ve dünyada 2’nci üretici olan Şişecam, perakende ve ikram sektöründe yakaladığı büyüme trendini 2024 yılında da çıkardığı yeni ürün serileri ve mevcut serilerin genişletilmesiyle sürdürmeyi hedeflemektedir. Otomatik soda, otomatik kristalin, borosilikat ve el imalatı üretim gücünü kullanarak sunduğu ürün çeşitliliği ve sürdürülebilir hizmet seviyesiyle rakiplerinden ayrışan Şişecam, cam ev eşyası alanında faaliyet gösterdiği coğrafyalardaki varlığını güçlendirmeye devam edecektir.

Paşabahçe Mağazaları’nın 2023 yılında başlatılan e-ticaret platformu yenileme çalışmalarının 2024 yılında tamamlanması planlanmaktadır. Paşabahçe Mağazaları, önümüzdeki dönemde yeni mağaza açılışları, iş birlikleri ve e-ticaret yatırımlarıyla büyümeye devam edecektir.

Cam Ambalaj

Faaliyet pazarlarında
lider konum

Şişecam, Avrupa ve dünya genelinde ilk 5 üretici arasında yer almaktadır.

2023 YILINA GENEL BAKIŞ

Cam ambalaj sektörü için 2023 yılında büyümenin önündeki en önemli zorluk yine enflasyonist ortam olmuştur. Bununla birlikte sağlıklı gıda ve içecek tüketimi, çevre ve sürdürülebilirlik konularında bilinçlenmenin artışı, camın sağlıklı ve hijyenik olması, küresel tüketicinin tercihinde olumlu etkisini sürdürmüştür.

Küresel açıdan içecek pazarı, cam ambalaj piyasasını en çok besleyen sektör olmayı sürdürmüştür. Avrupa’da enflasyonist ortamın etkisiyle yaşanan sıkı para politikası, nihai kullanıcıda tüketimi etkilemiş, bunun sonucunda da cam ambalaj tüketimindeki artış henüz pandemi öncesi düzeye ulaşamamıştır.

Türkiye’de ise deprem felaketleri, yüksek enflasyon, artan enerji ve girdi maliyetlerine karşın, turizmdeki gelişmeler ve içecek sektöründen gelen talep, cam ambalaj pazarını olumlu yönde etkilemiştir. Cam ambalaj sektörünün hizmet verdiği, alkollü-alkolsüz içecekler, maden suyu ve gıda segmentlerinin genelinde tüketicinin düşen alım gücüne karşın cam ambalaj pazarı, durağan bir seyir izlemiştir.

2023 YILI FAALİYETLERİ

Türkiye ve Rusya’da cam ambalaj sektöründe lider konumda bulunan Şişecam, Avrupa ve dünya genelinde ise ilk 5 üretici arasında yer almaktadır. 2023 yılında Şişecam makroekonomik ve jeopolitik zorluklara rağmen cam ambalaj faaliyetlerini kesintisiz sürdürmüştür. 2023’te Şişecam cam ambalaj faaliyet alanının net satış geliri 28,4 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.

Türkiye’deki cam ambalaj operasyonlarında sektörün ana tedarikçisi olma sorumluluğuyla hareket eden Şişecam 2023 yılında Türkiye’nin cam ambalaj ihracatında itici güç olmaya da devam etmiştir. Yerel talebi kaliteli, geniş ürün çeşidi ve müşteri odaklı yönetimiyle karşılayan Şişecam önümüzdeki döneme yönelik planlamalarını Türkiye’den ihracatı artırma ve başta Avrupa olmak üzere global pazarda yaygınlaşma hedefleri yönünde yapmaktadır.

Rusya’da 5 üretim noktasından cam ambalaj üretim ve satış faaliyetleri gerçekleştiren Şişecam, ülkede yaşanan olumsuz etkileri yerel pazarda yaygınlaşma, Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT) ülkelerine ihracatı yönlendirme ve ikame ürünlerde pazar talebini karşılama stratejisi sayesinde faaliyetlerini kesintisiz sürdürmüştür.

Müşterilere özel tasarım yapmanın müşteri odaklı yaklaşımın en önemli etkenlerinden biri olduğu bilinciyle hareket eden Şişecam, 2023 yılında cam ambalaj tasarımı alandaki bilgi birikimini en etkin şekilde kullanmaya hizmet edecek teknolojik gelişmelerle çalışmalarını sürdürmüştür.

Yeni Yatırımlar

2023 yılında da yatırım çalışmalarına devam ederek sektördeki liderliğini pekiştirmeyi sürdüren Şişecam’ın; Türkiye, Gürcistan, Rusya ve Ukrayna olmak üzere toplam 4 ülkede üretim tesisi bulunmaktadır.

Gürcistan’daki fabrikasında yer alan fırınının soğuk tamir sürecini tamamlayarak 2023 yılının haziran ayında devreye alan Şişecam, bu yatırımla ülkedeki kapasitesini %25 oranında artırmıştır. Gürcistan’da tek cam üreticisi konumundaki Şişecam, ulaştığı yıllık 90 bin ton brüt kapasiteyle hem yerelde hem de çevre ülkelerdeki cam ambalaj taleplerine daha hızlı ve etkin şekilde cevap verecek ölçeğe ulaşmıştır.

Şişecam, Avrupa’da yerel üretici olarak konumlanma stratejisi çerçevesinde, 2022 yılında Macaristan’da yeni bir tesisin yatırımına başlamıştır. Şişecam’ın akıllı fabrika vizyonuna uygun olarak en yeni teknolojilerle donatılan tesisin 2025 yılında faaliyete geçmesi ve yıllık 396 bin tonluk brüt üretim kapasitesine sahip olması planlanmaktadır. Şişecam’ın etkin tedarik zinciri yönetimi, otomasyon ve operasyonları optimize etme planları doğrultusunda tasarlanan tesis, teknik özellikleri ve çevre dostu altyapısıyla Şişecam’ın sürdürülebilirlik stratejisini de desteklemektedir. Hem Macaristan’ın hem de dış pazarların cam ambalaj taleplerini daha hızlı ve etkin bir şekilde karşılamak üzere hayata geçirilen tesis aynı zamanda, küresel aksamaların neden olduğu olası riskleri daha etkin bir biçimde yönetmeyi ve Şişecam’ın Avrupa pazarındaki konumunu daha da güçlendirmeyi amaçlamaktadır.

Şu an için 4 fırınla faaliyet gösteren Şişecam Cam Ambalaj Eskişehir Fabrikası’nın, yıllık brüt 198 bin ton kapasiteli 5’inci fırınının da 2024 yılında devreye girmesi planlanmaktadır. Bir tesiste 5 fırın ve 24 hat ile faaliyet gösterecek olan Eskişehir Fabrikası, yeni yatırımla birlikte cam ambalaj faaliyet alanında dünyanın en yüksek kapasiteli tesisleri arasında yer alacaktır. Bu stratejik yatırım, Türkiye’deki kurulu brüt üretim kapasitesini yılda 1,9 milyon tona yükselterek Şişecam’ın pazardaki liderliğini güçlendirmeyi amaçlamaktadır.

2024 YILI BEKLENTİLER VE HEDEFLER

Son iki yılda Şişecam’ın faaliyet alanlarına yakın coğrafyalarda ortaya çıkan savaşlarla biçimlenen ekonomik, siyasi ve sosyal ortamın tüketici davranışları üzerindeki etkisinin 2024 yılında da sürmesi beklenmektedir.

Şişecam’ın cam ambalaj faaliyet alanında 2024 yılı için öncelikli hedefi Türkiye, Rusya ve Gürcistan pazarlarında liderliğini korurken, Macaristan’daki yeni yatırımı öncesi ürün gamı hazırlıklarını tamamlayıp, Avrupa’da iş birliklerini geliştirerek satış ve pazarlama faaliyetlerini sürdürmektir.

Diğer yandan ABD, Orta Doğu, Afrika başta olmak üzere portföyüne katacağı bölge ve müşterilerle satış faaliyetlerine güç kazandırmayı hedefleyen Şişecam, 2024 yılında mevcut kapasitesini en verimli şekilde kullanırken çevre dostu yeni ürünler geliştirmek için çalışmalarını kesintisiz sürdürecektir.

Kimyasallar

Dünyanın en büyük
iki soda üreticisinden biri

Şişecam, 5 milyon ton üretim kapasitesiyle dünyanın en büyük iki soda üreticisinden biri olarak konumlanmaktadır.

SODA

2023 YILINA GENEL BAKIŞ

Girdi sağladığı en önemli alanlardan biri olan cam sektöründeki talep daralmasının etkisiyle 2023 yılında soda külü tüketiminde düşüş yaşanmıştır. Doğal gaz fiyatlarındaki düşüş, soda fiyatlarında da düşüşe neden olmuştur. Yılın son çeyreğinde başlayan İsrail-Filistin gerginliğinin tetiklemesiyle doğal gaz fiyatları yeniden yükselişe geçse de azalan talep ve sodadaki arz fazlası fiyat artışlarını baskılamıştır.

Çin, Orta Doğu, Türkiye ve ABD’de artmaya başlayan soda üretim kapasitelerinin de etkisiyle rekabet yıl boyunca devam etmiştir. Soda faaliyet alanına yönelik uyguladığı stratejiler, güçlü finansal altyapısı, pazar konumlamaları ve sahip olduğu etkin dağıtım kanalları sayesinde Şişecam değişen pazar koşullarına uyum sağlayarak sektörde satış istikrarını sürdürmüştür.

2023 YILI FAALİYETLERİ

5 milyon ton üretim kapasitesiyle dünyanın en büyük iki soda üreticisinden biri olan Şişecam, yüksek üretim kapasitesi, yüksek ürün kalitesi ve yaygın pazarlama ağıyla tüm dünyada güvenilir bir tedarikçi olarak öne çıkmaktadır.

ABD’de soda sektöründe yılın ilk yarısında rekor fiyat seviyeleri görülürken yılın ikinci yarısında pazarın yavaşlamasıyla birlikte fiyat düşüşlerine karşı aksiyonlar alınmıştır. Yıl içinde birçok makroekonomik ve jeopolitik zorluklar yaşansa da Şişecam, dünya çapında satış ve lojistik operasyonlarını pazar lideri yaklaşımıyla yöneterek stratejilerini başarılı bir şekilde uygulamıştır.

Sodyum bikarbonat ürününde lider konumun sürdürülmesi hedefi kapsamında 2023 yılında çeşitli sektörel etkinliklere katılarak sektör paydaşlarıyla bir araya gelinmiştir. Dünyanın en büyük 2 soda külü üreticisinden biri olan Şişecam, ana sponsoru olduğu Dünya Soda Külü Konferansı’nda sektörün önemli oyuncularıyla buluşarak büyüme yolculuğunu paylaşmıştır.

2024 YILI BEKLENTİLER VE HEDEFLER

Küresel boyuttaki ekonomik sıkılaşmanın yıl ortalarına dek devam edeceği tahmin edilen 2024’te Şişecam; yılın ilk yarısında uluslararası pazarlarda stratejik fırsatları yakından takip etmeyi, yılın ikinci yarısından itibaren ise genişleme alanlarındaki fırsatları portföye kazandırmayı planlamaktadır. Şişecam stratejik bölgelerdeki müşteri kazanımları, küresel ölçekte stratejik ortaklıkları, dinamik portföy yönetimi sayesinde soda sektöründe uluslararası ayak izini genişletmeye, pazar payını büyütmeye ve güçlü konumunu geliştirmeye devam edecektir.

KROM

2023 YILINA GENEL BAKIŞ

Deri, metal kaplama gibi sektörlere girdi sağlayan krom kimyasalları sektöründe 2023 yılında küresel ekonomik belirsizlik, durgunluk eğilimi, yüksek enflasyon ve artan üretim maliyetleri fiyatlar üzerinde önemli bir baskı oluşturmuştur. Önceki yıla göre daralan krom kimyasalları pazarında özellikle yılın ilk 9 ayında yüksek rekabet ortamı etkisini yoğun bir şekilde göstermiştir.

Bazik krom sülfat ürününün girdi olarak kullanıldığı deri sektörünün lokomotif pazarlarından olan Çin, Brezilya, Güney Kore gibi ülkelerde zayıf seyreden talep, yılın son çeyreğinde toparlanma sürecine girmiştir. 2023’e %20’ye varan oranda talep daralmasıyla başlayan küresel deri sektöründe yılın son çeyreğinde uygulanan aksiyonlar rekabet gücünü artırmış ve endüstriyel taleplerdeki artışla birlikte olumlu bir ivme kazandırmıştır. Yılı güçlü bir performansla tamamlayan Türkiye pazarında, küresel pazardan olumlu ayrışan bir resim ortaya çıkmıştır.

2023 YILI FAALİYETLERİ

Şişecam krom kimyasalları alanında dünyanın lider üreticisi olmasının da avantajıyla bu dönemde satış gelirlerinin %85’ini uluslararası satışlardan elde ederken ürünlerini 57 ülkeye ulaştırmıştır. Hizmet verilen sektörlerdeki firmalarla mevcut ilişkilerini daha da pekiştiren Şişecam, pazardaki konumunu güçlü tutmaya devam etmiştir.

2024 YILI BEKLENTİLER VE HEDEFLER

Krom kimyasalları pazarının 2024’te önceki yıla paralel bir performans göstermesi beklenirken Şişecam dünya lideri olduğu bu pazarda payını ve satış gelirlerini artırmayı hedeflemektedir. Zorluklara karşı esnek yaklaşımı ve pazardaki değişimlere hızlı adaptasyonu sayesinde küresel ölçekte etkin bir şekilde rekabet eden Şişecam, sürdürülebilir büyüme ve müşteri memnuniyeti odaklı stratejilerini 2024 yılında da sürdürecektir.

YATIRIMLAR

Türkiye, ABD, Bulgaristan, Bosna Hersek olmak üzere 4 ülkede soda külü tesisiyle faaliyet gösteren Şişecam Türkiye ve İtalya’da da krom kimyasalları üretim faaliyetlerini sürdürmektedir. Soda külü alanında dünyanın en büyük 2’nci, kromik asit üretiminde dünyanın en büyük 4’üncü üreticisi olan Şişecam bazik krom sülfat üretiminde ise dünya lideri konumundadır.

Şişecam, 2021 yılında Ciner Grubu’nun ABD’de yönetimini sürdürdüğü Wyoming tesisinde hisselerin çoğunluk payını alarak sahiplik oranını %60’a çıkarmıştır. Bu satın almayla soda faaliyet alanında 5 milyon ton üretim kapasitesine ulaşan Şişecam sektörün en önemli global oyunculardan biri haline gelmiştir. ABD’de Ciner Grubu ile ortaklaşa ikinci bir yatırım kararı alan Şişecam, söz konusu tesisin 2028 yılında kademeli olarak devreye alınması birlikte kontrolü altındaki 10 milyon tonu aşan kapasitesiyle dünyanın en büyük üreticisi haline gelmeyi hedeflemektedir.

Küresel büyüme yatırımlarını altyapı yatırımlarıyla destekleyen Şişecam, 2023 yılında ‘çoklu liman stratejisi’ kapsamında Stockton Soda Ash Port LLC şirketinin yıllık 5 milyon ton kapasiteli Kaliforniya-Stockton Liman İşletmesi Projesi’ne %50 ortaklık kararı almıştır. Stockton Liman İşletmesi’nin 2028’de yıllık 5 milyon ton kapasiteyle devreye alınması planlanmaktadır.

Enerji

Yenilenebilir kaynaklardan
elektrik üretimi

Şişecam, Türkiye’de ihtiyacı olan elektrik enerjisini yüksek oranda kendi üretimiyle temin etmiştir.

2023 YILINA GENEL BAKIŞ

Global enerji piyasalarında 2022 yılında yaşanan enerji arz sıkıntısı, doğal gaz ve kömür fiyatlarının tarihi seviyelere ulaşmasına neden olmuştur. Elektrik üretiminde önemli bir paya sahip olan doğal gaz ve kömür fiyatlarındaki bu artış elektrik fiyatlarına da yansımıştır. Küresel enerji fiyatlarında 2022’de yaşanan bu hızlı yükseliş trendi başta Avrupa ülkeleri olmak üzere, dünyada alınan politik tedbirler ve iklim koşullarının da desteğiyle 2023 yılında kademeli bir dengelenme sürecine girmiştir.

Doğal gaz ve kömür fiyatlarındaki düşüş özellikle Asya ve Avrupa’da toptan elektrik fiyatlarının düşmesine neden olmuştur. 2023 yılında Avrupa’da geçen yıla göre talebin azalması fiyatlar üzerinde aşağı yönlü baskıyı artırırken, küresel enerji fiyatlarındaki düşüş küresel elektrik talebinin önceki yıla kıyasla %2,2 seviyelerinde artmasını sağlamıştır. (Avrupa’da doğal gaz fiyatı referans endeksi TTF borsası, kömür için ise APİ-2 piyasa fiyatı referans alınmıştır.)

Yenilenebilir enerji kaynaklarının tüm büyük ekonomilerde yaygınlaştırılmasına rağmen, 2023’te şu ana kadar üretilen küresel elektriğin %60’ından fazlası fosil yakıtlardan (kömür ve doğal gaz) sağlanmıştır. Küresel olarak yenilenebilir kaynaklardan elektrik üretimi, 2019’dan bu yana fosil yakıtların neredeyse üç katı oranında artmıştır. Bununla birlikte, yenilenebilir kaynaklardan üretilen elektriğin toplam elektrik üretimindeki payı henüz %40 eşiğini geçememiştir.

Küresel enerji fiyatlarındaki düşüş Türkiye için de olumlu bir etki yaratarak elektrik ve doğal gaz fiyatlarının 2023 yılında düşmesine neden olmuştur. Elektrik fiyatında 2023 yılında %12,8 düşüş ve doğal gaz spot piyasa fiyatlarında %32 seviyesinde düşüş yaşanmıştır. Türkiye elektrik tüketiminde ise 2023 yılında ciddi bir değişiklik görülmemiştir.

Türkiye elektrik üretim kurulu gücünde yeni devreye alınan yatırımların büyük çoğunluğunu güneş, biyokütle ve rüzgâr santralleri gibi yenilenebilir enerji kaynaklarından oluşmaktadır. Son yıllarda lisanssız santrallerdeki yatırımların hızla artması ile RES (rüzgâr enerjisi santrali) ve GES’lerin (güneş enerjisi santrali) yenilenebilir enerji kaynakları kurulu gücündeki payı yükselmiştir. 2023 yılı sonu itibarıyla 106,3 GW olarak gerçekleşen toplam kurulu güç içerisinde yenilenebilir enerjini payı 56,6 GW’a çıkmıştır. 2023 yılında 2,5 GW’lık toplam kurulu güç artışının 2,2 GW’lik kısmı rüzgâr ve güneş enerjisinde yaşanmıştır. (Avrupa’daki ilgili ülkelerin elektrik piyasası referans fiyatları dikkate alınmıştır. Türkiye için referans elektrik piyasası EPİAŞ’tır.)

2023 YILI FAALİYETLERİ

Şişecam bünyesinde yer alan Mersin Kojenerasyon Santrali, Trakya Bölge Santrali ve Mersin Güneş Enerjisi Santrallerinde 2023 yılında 920 GWh mertebesinde elektrik üretimi gerçekleştirmiştir. Aynı dönemde Türkiye’deki Şişecam tesislerinde gerçekleşen elektrik tüketimi 1.277 GWh olmuştur. Şişecam, Türkiye’de ihtiyacı olan elektrik enerjisini yüksek oranda kendi üretimiyle temin etmiştir.

Şişecam’ın enerji ticaret şirketi Şişecam Enerji A.Ş. 2023 yılında 8.772 GWh elektrik ve 1.359.000 M3 doğal gaz ticareti gerçekleştirilmiştir. Söz konusu enerji ticaretinin ciro bazında %95’i Şişecam tesisleri haricinde kalan dış müşterilerle gerçekleştirilmiştir.

Şişecam Enerji A.Ş. 2023 yılının haziran ve temmuz aylarında Gürcistan’dan toplam 11,2 GWh elektrik ithalatı gerçekleştirerek bu elektrik enerjisinin Türkiye’de ticaret faaliyetini yürütmüştür.

2023 yılında Şişecam Enerji A.Ş. elektrik piyasasında dış müşteri portföyünü bir önceki yıla kıyasla hacimsel anlamda %85 oranında artırmıştır. 2022 yılına kıyasla enerji fiyatlarında yaşanan ciddi düşüş sebebiyle, ciro ve kârlılık rakamları müşteri portföyündeki artış ile aynı oranda gerçekleşmemiştir. Bununla birlikte, 2023 yılında hızla artan faiz oranları enerji ticaretinde finansman maliyetlerinde önemli artış yaşanmasına sebebiyet vermiştir.

2024 YILI BEKLENTİLER VE HEDEFLER

Ülkemizde son yıllarda lisansız elektrik üretimi ve elektrik depolama mevzuatında yürürlüğe alınan düzenlemeler ve özellikle AB yeşil mutabakatı kapsamındaki karbon düzenlemeleri 2023 yıllında yenilenebilir elektrik üretimine ilgiyi oldukça artırmış, bu kaynaklara yönelik yatırımları da tetiklemiştir.

Rüzgâr ve güneşten elektrik enerjisi üretimine olan bu ilgi Şişecam’da da kendisini göstermiş, bu kapsamda fabrika çatı ve sahalarında RES (rüzgâr enerjisi santrali) ve GES (güneş enerjisi santrali) proje ve fizibilite çalışmaları başlatılmış ve bir kısım başvurular hayata geçirilmiştir.

Ayrıca, Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliği 5.1.h maddesi kapsamında farklı sahalarda arazi GES santralleri için çalışmalar yapılmıştır.

Enerji ticaret faaliyetinde ise Şişecam Enerji A.Ş. elektrik piyasasında ticaret hacmini artırmak amacıyla sanayi kuruluşları başta olmak üzere tüketici portföyünü genişletmek ve Türkiye’nin doğrudan entegre olduğu komşu ülkelerle enerji ticaret hacmini geliştirmek amacıyla ticaret faaliyetlerini güçlendirerek devam etmeyi planlamaktadır.

Diğer

Kaliteli ve
kesintisiz tedarik yönetimi

Şişecam 2023 yılını toplam 3,7 milyon ton cam kumu, kalker, dolomit, feldspat, mikronize ürünler ve kaolen üretimiyle tamamlamıştır.

MADEN

Sahip olduğu maden kaynakları ve ham madde zenginleştirme tesisleriyle cam üretimi için gerekli ham madde kalitesini ve tedarik süreçlerini kesintisiz yönetebilen Şişecam 2023 yılında döviz kurundaki dalgalanmalara ve küresel risklere rağmen konumunu korumuştur.

Türkiye’de Camiş Madencilik A.Ş. ve Bosna-Hersek’te Rudnik Krecnjaka Vijenac d.o.o. şirketleri, 2023 yılını toplam 3,7 milyon ton cam kumu, kalker, dolomit, feldspat, mikronize ürünler ve kaolen üretimiyle tamamlamıştır.

Türkiye’deki yüksek enflasyon etkisine rağmen, alınan maliyet tasarrufu tedbirleri ve optimizasyon çalışmaları neticesinde, cam ham maddeleri için birim üretim maliyetlerindeki artışlar sınırlı kalmıştır.

Şişecam madencilik şirketlerinde yürütülen operasyonel verimlilik, kaynak yönetimi ve Ar-Ge projeleri neticesinde yıllık 11 milyon TL seviyesinde maliyet tasarrufu elde edilmiştir. İlave olarak, Maden Kanunu ve ilgili diğer mevzuat değişiklikleriyle artan devlet hakkı ve diğer izin bedelleri giderlerinden tasarruf sağlanmıştır.

Yapılan araştırmalar sonucunda ürün kalitesi ve müşteri portföyünün geliştirilmesinin yanı sıra maden kaynaklarının ömründe de iyileşme sağlanmıştır. Operasyonel mükemmellik kapsamında ürün kurutma sistemleri gerektiğinde alternatif yakıtla çalışabilecek hale getirilerek, üretim sürdürülebilirliği güçlendirilmiştir. Kalite yönetim sistemleri dijital ortama taşınarak iş süreçleri optimize edilmiştir.

Şişecam’ın Rusya, Gürcistan, Macaristan ve İtalya fabrikaları için ham madde kalitesi ve kaynak alternatiflerini güçlendirmek amacıyla hem mevcut tedarikçiler hem de yeni maden sahalarından alınan numuneler üzerinde teknik inceleme ve Ar-Ge çalışmaları yürütülmüştür.

2022 yılında ihaleden alınan bir adet maden ruhsatının yanı sıra, 2023 yılında da Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü (MAPEG) ihalesi yoluyla bir adet maden sahasının ruhsat hakları elde edilmiştir. 2023 yılında Şişecam bünyesindeki maden sahaları üzerinde rezerv geliştirme ve sondajlı arama çalışmaları yapılmıştır. MAPEG tarafından ihaleye çıkarılan diğer sahalar üzerinde jeolojik prospeksiyon, haritalama, sondaj, zenginleştirme ve fizibilite çalışmaları gerçekleştirilmiştir.

2024 yılının dünyada hem büyük ekonomiler arasındaki rekabetin hem de politik risklerin arttığı bir dönem olacağı öngörülmektedir. Buna rağmen Şişecam sahip olduğu güçlü tedarik zinciri ve ham madde kaynakları sayesinde belirsizlik dönemlerinde rekabet gücünü koruyacaktır.

Yerli, geniş ve çeşitli maden kaynaklarıyla Şişecam, sahip olduğu ham madde yeterliliği sayesinde belirsizlik dönemlerinde rekabet gücünü korumaktadır. 2024 yılında da sürdürülebilirlik ve düşük karbon emisyonu hedefleri doğrultusunda hareket edecek olan Şişecam, ham madde çeşitlendirme, alternatif coğrafyalarda yeni tedarikçi ve rezervler bulma, sahip olduğu kaynaklar üzerinde ileri zenginleştirme ve tesislerinde operasyonel mükemmellik için çalışmalarını sürdürecektir.

CAMİŞ AMBALAJ

Camiş Ambalaj, 2023 yılında hizmet, kalite ve güvenilirliğiyle sektördeki öncü konumunu sürdürmüştür. Yıl boyunca yaşanan ekonomik ve sektörel gelişmeler doğrultusunda satışlarını önceki yıl ile aynı seviyelerde korumuştur. Şişecam dışına yapılan satışlarda ise önceki yıla göre hacimsel olarak %3 büyüme gerçekleşmiştir. Camiş Ambalaj yenileme ve modernizasyon yatırımlarıyla 2023 yılında kapasitesini %14 artırmıştır.

2024 yılında müşterilerine maliyet avantajı sağlayacak farklı ambalaj mühendisliği çözümleri üretmeyi hedefleyen Camiş Ambalaj, aynı zamanda yenileme ve modernizasyon yatırımlarına da devam etmeyi planlamaktadır.

OXYVIT

Yem sektöründe yıl genelinde yaşanan fiyat rekabetleri sonrası, sektöre girdi oluşturan tüm ürünlerde fiyat düşüşü ve talep ötelenmesi söz konusu olmuştur. Özellikle Avrupa pazarında daralma yaşanmış, Güney Amerika ve Asya pazarları bu durumdan görece daha az etkilenmiştir. Bununla birlikte dip seviyeleri gören sektörde 2023 yılının son aylarında yeniden toparlanma sinyalleri oluşmuştur.

Yem, maden ve kimya gibi sektörlere girdi sağlayan Şişecam’ın Oxyvit markası, 2023 yılında pazardaki zor koşullara rağmen güçlü konumunu sürdürmüştür.

2023 yılında sektörde yaşanan gelişmeler Oxyvit’in Vitamin K3 satışlarına olumlu yansırken, Şişecam güçlü konumunu global müşterileriyle iş birliğini genişleterek sürdürmüştür.

Sodyum metabisülfit alanında ise yoğun rekabet devam ederken Oxyvit, piyasadaki gelişmeleri yakından takip ederek süreci proaktif yaklaşımlarla yönetmiştir. Mevcut iş ortaklarıyla destekleyici ilişkiler sürdürülmüş, pazar bazında stratejiler geliştirilmiş ve yeni pazarlara girilmiştir.

2023 yılının son çeyreğinde başlayan hareketlenmenin 2024 yılı ilk yarısında da devam etmesi beklenmektedir. Yılın ikinci yarısı itibarıyla da küresel pazarlarda beklenen iyileşme takip edilerek pazar payının artırılması yönünde adımlar atılmaya devam edilecektir.

Şişecam’ın güçlü konumda olduğu Afrika ve Avrupa pazarlarının yanı sıra Kuzey ve Güney Amerika hedef pazarlarında müşteri portföyünün geliştirilmesi için çalışmalar sürdürülecektir. Gelirlerinin yaklaşık %74’ünü ihracat pazarlarından elde eden Oxyvit, Avrupa’nın tek Vitamin K3 üreticisi olarak güvenilir ve kaliteli tedarikçi konumunu koruyacaktır.

ŞİŞECAM SİGORTA

Şişecam Sigorta, Anadolu Sigorta’nın yetkili acentesi olarak nakliyat emtia, zorunlu trafik, kasko, cam kırılması, seyahat, işveren mali sorumluluk, üçüncü şahıs mali sorumluluk ve işyeri sigorta poliçelerinin düzenlenmesi, yenilemelerinin takibi ve hasar takibi konusunda Şişecam’a hizmet vermektedir. Şişecam Sigorta, Şişecam’a verdiği hizmetlerin yanı sıra, düz cam bayileri, Şişecam çalışanları ve emeklileri ile bağımsız kişi ve kuruluşlardan oluşan toplamda 5.000’e yakın sigortalının bulunduğu bir portföyü yönetmektedir.

2023 yılında yakın coğrafyada yaşanan güvenlik sorunları, yüksek enflasyon ortamı ve ekonomik belirsizlikler, sigorta ihtiyaçlarının arka plana atılması eğilimlerine ve sigorta şirketlerinin risk iştahlarında düşüşe neden olmuştur. Buna rağmen Şişecam Sigorta, öncelikle Şişecam’ın ve hizmet verilen tüm sigortalıların sigortalanabilir risklerinin yönetimi konusunda kaliteli hizmet vermeye devam etmiştir.

Döviz kurlarındaki hareketlilikler göz önüne alınarak Şişecam’a yönelik nakliyat poliçeleri EUR ve USD olarak düzenlenmeye başlamıştır. Poliçelerin EUR ve USD olarak düzenlenmesiyle, hasar tazminatlarında da kurdan kaynaklı kayıpların olması riski bertaraf edilmiştir.

Şişecam Sigorta, 2024 yılında da vereceği hizmetlerde riskleri minimize edecek ideal teminat içerikleri ve uygun primlerin sağlanması konusundaki çalışmalarını, Şişecam’ın kurumsal kimliğine yakışır kaliteyle ve kararlılıkla sürdürmeye devam edecektir. Bu hizmetler doğrultusunda 2024 yılında da şirketin net kârının artması hedeflenmektedir.

ŞİŞECAM ÇEVRE SİSTEMLERİ

Şişecam’ın sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda kurulan Şişecam Çevre Sistemleri, toplanan atık camların geri kazanımını sağlamak ve cam kırığının kalitesini artırmak üzere hizmet vermektedir.

Şişecam Çevre Sistemleri’nin, Eskişehir’de bir, Bursa Yenişehir’de bir adet olmak üzere toplam iki geri kazanım tesisi bulunmaktadır. Eskişehir’de ve Yenişehir’de bulunan iki tesis Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’ndan lisans belgesi alınmasının ardından 2019 yılında faaliyete başlamıştır. Yenişehir’deki ikinci tesis ise ayrıştırma makinalarının da olduğu donanımlı, modern bir yapıda faaliyet göstermektedir.

Söz konusu tesisler, Şişecam’ın Türkiye’deki cam ambalaj üretim tesislerine cam kırığı tedariki sağlamanın yanı sıra Şişecam Cam Ev Eşyası Grubu’nun %100 geri dönüştürülmüş camdan üretilen Aware Collection serisi için de cam kırığı tedariki sağlamaktadır.

Şişecam Çevre Sistemleri 2023 yılında toplam 198 bin ton cam tedarik ederek geri dönüşüme kazandırmıştır.

6 Şubat 2023’te yaşanan deprem felaketinde depremzede bayilere ve tedarikçilere destek olmak ve iş yerlerini bir an önce yeniden ayağa kaldırmak için atık camları alınmıştır. Nazar boncuğu yapımında ham madde olarak kullanılmaya uygun olan cam atıkları, el yapımı nazar boncuğu üretimiyle tanınan İzmir’e bağlı Nazarköy’e, bu kültürel mirasın korunması amacıyla bağışlanmıştır.

2024 yılında Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nca Depozito Yönetim Sistemi’nin uygulamaya alınması beklenmektedir. Belirli bir depozito bedeli karşılığında piyasaya sürülen ürünlerin, tüketim sonrası iade alınması ve depozito bedelinin geri ödenmesine dayalı olan bu sistemin devreye alınmasıyla atık cam ambalaj toplama miktarının da artacağı öngörülmektedir.

Depozito Yönetim Sistemi’nin uygulamaya alınmasıyla Şişecam Çevre Sistemleri’nin mevcut geri kazanım tesisleri de tam kapasiteli çalıştırabilecektir. Toplanan atık cam miktarı arttıkça ayrıştırma makinalarının olduğu modern tesislerin artırılması planlanmaktadır.

REFEL

2023 yılında refrakter sektörü dünyada yaşanan ekonomik, siyasi ve lojistik krizlere rağmen olumlu bir seyir izlemiştir.

2022 yılında Şişecam bünyesine katılan refrakter malzeme üreticisi REFEL S.p.A. için 2023 yılı insan kaynaklarından satın almaya tüm kurumsal uygulamalara adaptasyonun ve mevzuatlara uyumun benimsendiği bir yıl olmuştur.

Güvenli çalışma koşullarına ve çevreye saygı prensiplerine bağlı kalarak faaliyet gösteren REFEL S.p.A. 2023 yılında teknolojik inovasyonla üretimin artırılmasını odağına almıştır. Diğer taraftan ağ altyapısının Şişecam standartlarına uygun hale getirilmesi amacıyla önemli bir teknolojik yenileme yatırımı da yıl içerisinde başarıyla tamamlanmıştır.

2024 yılında ABD’de ekonomik aktivitenin zayıflaması ve Çin’in pandemi öncesi değerlerin altında seyreden büyümesinin daha da azalması beklenmektedir. Siyasi belirsizliklerin de etkisiyle 2025 yılında taleplerde düşüş öngörülmesine rağmen REFEL S.p.A. kapasitenin doldurulması adına verimli bir dönemi geride bırakmıştır. Şirket, son yıllarda sağladığı büyüme trendini önümüzdeki dönemde de sürdürme kararlılığıyla faaliyetlerini yürütmektedir.