Geleceğin Peşinde
TÜrkİye Şİşe ve Cam Fabrİkaları A.Ş.
2022 faalİyet raporu
İnsana yatırım, en önemli kazanım
İnsan odaklı kültürümüz ve “önce insan” felsefemiz, küresel büyüme hamlemizdeki en sağlam temel. Geleceği insanla, emekle, fikirle, teknolojiyle ve ortak akılla şekillendiriyoruz. Güçlü kurum kültürümüz ve değerlerimiz ışığında, onbinlerce çalışanımızla tek yürek olarak ortak hedeflerimize doğru ilerliyoruz.
Stratejik hamlelerle büyümeye devam
Ortak akla dayalı etkin yönetim anlayışımızla hedeflerimizi kararlılıkla gerçekleştiriyoruz. Yarınlara cesur ve sağlam adımlarla yürüyor, yatırımlarımıza ara vermeden devam ediyoruz. Verimlilik, maliyet kontrolü, kalite ve müşteri odağımız, riskleri öngörme ve değişime uyum sağlama yetkinliklerimizle küresel çapta istikrarlı büyümemizi kesintisiz sürdürüyoruz.
Bütünsel dönüşümle geleceğe hazır
87 yıllık deneyimimizi geleceğe taşımak için kapsamlı bir dönüşüm sürecindeyiz. Dönüşümü gelişimin ana unsurlarından biri olarak görüyor, başarının kilit noktasının sürekli gelişim olduğunu biliyoruz. Akıllı teknoloji kullanımı ve yetkin insan kaynağımızla farklılaşıyor, yarının ihtiyaçlarını da göz önünde bulundurarak dijital altyapımızı ve kültürümüzü dönüştürerek gelişmeye devam ediyoruz.
dİjİtal dönüşüm yatırımı
Akıl ve bilim temelli inovasyon anlayışı
Başarımızın temelinde bilim tabanlı büyüme var. Bilimin ve aklın ışığında ilerliyor, Şişecam Bilim Teknoloji ve Tasarım Merkezi’nde geliştirdiğimiz ürün ve üretim teknolojileriyle bir çok farklı sektörün gelişimine katkı sağlıyoruz. Sadece bugünün değil geleceğin ihtiyaçlarına da çözüm üretmek için var gücümüzle çalışıyoruz.
Ar-Ge yatırım tutarı
Bir Bakışta Şişecam
87 yıllık tecrübe, küresel vizyon
Türkiye’de cam sanayiinin başlangıcı olan Şişecam ürünleri, 2022 yıl sonu itibarıyla 150’den fazla ülkede milyonlarca insana ulaşmaktadır.
Şişecam
Düzcam
Şişecam
Cam Ev Eşyası
Şişecam
Cam Ambalaj
Şişecam
Kimyasallar
Şişecam
Otomotiv
Şişecam Düzcam
Mimari camlar (düzcam, buzlu cam, ayna, lamine cam, kaplamalı cam, güneş enerjisi camları ve beyaz eşya camları)
ÜRETİM TESİSLERİ
- Kırklareli Fabrikası Şubesi
- Mersin Fabrikası Şubesi
- Bursa Fabrikası Şubesi
- Ankara Fabrikası Şubesi
- Trakya Glass Bulgaria EAD - Bulgaristan
- Sisecam Flat Glass Italy S.R.L. - İtalya
- Sisecam Flat Glass South Italy S.R.L. - İtalya
- Trakya Glass Rus AO - Rusya
- Sisecam Flat Glass India Pvt. Limited - Hindistan
- Saint Gobain Glass Egypt S.A.E - Mısır
Kurulu Kapasite
3,5 milyon ton/yıl düzcamGirdi Sağladığı Sektörler
İnşaat, mobilya, otomotiv, güneş enerjisi ve beyaz eşyaToplam Üretim
3 milyon ton düzcam+buzlu camŞişecam Cam Ev Eşyası
Soda, kristalin (kurşunsuz kristal), ısıya dayanıklı borosilikat camdan otomatik ve el imalatı cam ev eşyası üretimi, kağıt karton ambalaj üretimi ve perakende mağazacılık
ÜRETİM TESİSLERİ
- Kırklareli Fabrikası Şubesi
- Eskişehir Fabrikası Şubesi
- Denizli Fabrikası Şubesi
- Camiş Ambalaj Sanayi A.Ş. Tuzla Fabrikası
- Paşabahçe Bulgaria EAD - Bulgaristan
- OOO Posuda Limited - Rusya
- Paşabahçe Egypt Glass
- Manufacturing S.A.E. - Mısır
Kurulu Kapasite
565 bin ton/yılPerakende Mağazacılık
Türkiye’de 45, globalde 2 franchise ve 1 online mağazaİlgili Sektörler
Ev kesimi, ikram, B2B (Endüstri, promosyon, dekor)Toplam Üretim
364 bin tonŞişecam Cam Ambalaj
Gıda, içecek, ecza ve kozmetik sektörlerinde, çeşitli hacim ve renklerde cam ambalaj üretimi
ÜRETİM TESİSLERİ
- Mersin Fabrikası Şubesi
- Yenişehir Fabrikası Şubesi
- Eskişehir Fabrikası Şubesi
-
OOO Ruscam Glass Packaging Holding
Ufa Fabrikası - Rusya - Kirishi Fabrikası - Rusya
- Pokrovsky Fabrikası - Rusya
- Kuban Fabrikası - Rusya
- Merefa Glass Company Ltd.- Ukranya
- Gorokhovets Fabrikası - Rusya
- JSC Mina - Gürcistan
Kurulu Kapasite
2,7 milyon tonGirdi Sağladığı Sektörler
Gıda, içecek, ecza ve kozmetikToplam Üretim
2,4 milyon tonŞişecam Kimyasallar
Soda türevleri ve krom kimyasalları, cam elyaf, endüstriyel ham maddeler, elektrik, Vitamin K3 türevleri ve sodyum metabisülfit üretimi bünyesindeki enerji üretim tesisiyle Şişecam şirketlerinin enerji ihtiyacını karşılamaktadır.
ÜRETİM TESİSLERİ
- Mersin Soda Fabrikası Şubesi
- Mersin Kromsan Fabrikası Şubesi
- Oxyvit Kimya San. ve Tic. A.Ş.
- Şişecam Elyaf San. A.Ş.
-
Camiş Madencilik A.Ş. Faaliyet gösterilen iller:
Aydın, Balıkesir, Bilecik, İstanbul, Karabük, Kırklareli, Mersin - Solvay Sodi AD- Bulgaristan
- Sisecam Soda Lukavac - Bosna Hersek
- Sisecam Wyoming LLC - Amerika Birleşik Devletleri
- Cromital S.p.A. - İtalya
- Rudnik Krecnjaka Vijenac d.o.o. - Bosna Hersek
Kurulu Kapasite
5 milyon ton/yıl soda külü 129 bin ton Bazik Krom Sülfat (BCS) 70 bin ton cam elyafıGirdi Sağladığı Sektörler
Cam, deterjan, tekstil, deri sanayi, kimya, metal kaplama, emprenye, pigment, gıda, hayvan yemleri, baca gazı arıtma, seramik, madencilik, inşaat, otomotiv, denizcilik, rüzgâr türbin kanatlarıToplam Üretim
4,9 milyon ton soda 62 bin ton cam elyafı 4,4 milyon ton endüstriyel ham maddeŞişecam Otomotiv
Ön cam, lamine ve temperli yan camlar, tavan camları ve arka ısıtmalı camlar, enkapsülasyon sistemleri, akustik camlar, anten entegre sistemleri, kaplamadan ısıtmalı camlar, Head-Up Display özellikli camlar, hafifletilmiş camlar, modüler sistemler.
ÜRETİM TESİSLERİ
- Şişecam Otomotiv A.Ş. Lüleburgaz Otocam Fabrikası
- Sisecam Automotive Bulgaria EAD - Bulgaristan
- Sisecam Automotive Germany GmbH - Almanya
- Sisecam Automotive Hungary Kft - Macaristan
- Sisecam Automotive Slovakia S.R.O. - Slovakya
- Sisecam Automotive Rus JSC - Rusya
- Sisecam Automotive Romania SA - Romanya
Girdi Sağladığı Sektörler
Otomotiv ana sanayi ve otomotiv yenileme camı (OYC) pazarıToplam Üretim
22,1 milyon adet otomotiv camı 8,1 milyon adet enkapsüle camRakamlarla 2022
Satışlarda yıllık büyüme oranı: %197
Şişecam, risk ve fırsatları doğru değerlendirerek, bütüncül bir kalkınma yaklaşımı ile büyüme hamlelerini sürdürmektedir.
Satışların BÖlgesel DaĞılımı
Satışların TÜrkİye-Uluslararası DaĞılımı
Yönetim Kurulu Başkanı’nın Mesajı
Prof. Dr. Ahmet Kırman
Şişecam Yönetim Kurulu Başkanı ve Murahhas Üyesi
Prof. Dr. Ahmet Kırman merak edilen soruları yanıtlıyor.
2022 yılını Şişecam açısından değerlendirir misiniz?
Bulunduğumuz her coğrafyayı ayrı risk haritaları ve stratejilerle yönettik.
Şişecam’ın küresel büyüme vizyonu ve geleceğe dönük hedefleri hakkında bilgi verir misiniz?
Geniş küresel varlığımız bize rekabet üstünlüğü sağlıyor. Bulunduğumuz her coğrafyada glokalizasyonu temel yönetim şekli olarak ele alıyoruz.
Şişecam dönüşümü nasıl bir vizyonla ortaya çıktı? Bu dönüşümün Şişecam’a yansımaları nasıl oldu?
Amacımız sinerji yaratmak, bütünsel bakış açısıyla yönetmek, veri bazlı karar verme yetkinliklerimizi güçlendirmek yani Şişecam’ı geleceğe hazır hale getirmekti.
2022’de Şişecam için yılın en önemli gelişmeleri neler oldu?
14 ülkedeki tüm tesislerimizin birbiriyle konuşabildiği, verilerin anlık takip edilebildiği, bütünsel analizleri mümkün kılan bir sisteme sahibiz.
Şişecam için risk yönetimi neyi ifade ediyor?
Geniş küresel operasyonumuz ve Tek Şişecam’ın yalın ve çevik yapısıyla riskleri proaktif bir şekilde öngörebiliyor, stratejik fırsatları değerlendirebiliyor, operasyonlarımızı anlık ve sürekli olarak takip edebiliyoruz.
Şişecam’ın “CareforNext” sürdürülebilirlik stratejisinin merkezinde neler var?
Şişecam, DNA’sında taşıdığı sürdürülebilirlik bakış açısını hammaddeden nihai ürüne değer zincirinin her halkasına yansıtıyor.
2022 Uluslararası Cam Yılı’ydı. BM tarafından ilan edilmesinde büyük katkılarınızın bulunduğu bu yılın, Şişecam ve dünyanın sürdürülebilirliği açısından önemini açıklar mısınız?
Uluslararası Cam Yılı, dünya çapında döngüsel ekonomi uygulamalarının yaygınlaşması ve sürdürülebilir gelişme çabalarının öne çıkarılması için de büyük bir fırsat oldu.
Geleceğin Şişecam’ı için AR-GE ne ifade ediyor?
Verimli üretime odaklanarak tüm paydaşlarımız ve gezegenimiz için yeni teknolojiler ve buluşlara imza atıyoruz.
Genel Müdür’ün Mesajı
Görkem Elverici
Genel Müdür
Görkem Elverici merak edilen soruları yanıtlıyor.
Şişecam’ın 2022 yılı operasyonel ve finansal sonuçlarını kısaca değerlendirir misiniz?
Toplam yatırımlarımız 7,8 Milyar TL, ihracatımız 1,1 Milyar dolar oldu. 2022 yılında toplam 5,8 Milyon ton cam, 4,9 Milyon ton soda külü ve 4,4 Milyon ton endüstriyel hammadde üretimi gerçekleştirdik.
Şişecam’ın 2023 yılı hedefleri nelerdir?
Riskleri öngörme ve fırsatları çevik bir şekilde kullanma kaslarımız sayesinde, ortak akıl ile aldığımız kararlar, faaliyet gösterdiğimiz tüm ülkelerde, her alanda büyümemizi sağlayacak.
Organizasyonel dönüşüm hamlesiyle ilgili 2022 gelişmeleri nelerdir?
Fonksiyonel bazlı bir yönetim şekline geçerek faaliyet alanlarının birbirini desteklemesini, öğrenimlerini ve en iyi uygulamalarını paylaşmalarını hedefledik.
Şişecam’ın 2022 yılında gerçekleştirdiği yatırımlarını kısaca aktarabilir misiniz?
2022’ye yatırımlarımızda sürdürülebilirliği garanti altına almak amacıyla gerçekleştirdiğimiz refrakter üreticisi İtalyan Refel firmasının satın alımıyla başladık.
Şişecam 2022 yılında riskleri nasıl yönetti?
Operasyonlarımızda sürdürülebilirliği garanti altına almak için yıl içerisinde üretimimizdeki doğal gaz ihtiyacımızın büyük bölümünü yine rekabet gücümüzü destekleyecek seviyelerde hedge etmeyi başardık.
Şişecam’ın “CareforNext” sürdürülebilirlik stratejisi kapsamındaki projelerinden kısaca bahsedebilir misiniz?
Bilim ve teknolojiyle harmanladığımız inovasyon gücümüzle gelecek nesillere daha iyi bir dünya bırakmak için çalışıyoruz.
Şişecam’ın Ar-Ge yatırımlarından kısaca bahsedebilir misiniz?
Avrupa’nın en büyük Ar-Ge merkezleri arasında yer alan Şişecam Bilim, Teknoloji ve Tasarım Merkezi’nde katma değerli çözümler sunan yeni ürünlere, verimli üretim odaklı teknoloji ve buluşlara imza atıyoruz.
Şişecam Düzcam
Uluslararası pazarlarda yüksek kapasite imkânı
2022 YILINA GENEL BAKIŞ
Türkiye’de düzcamın tüketildiği başlıca sektörlerden inşaat sektöründe 2022 yılı ilk çeyrekte %4,4, 2’nci çeyrekte ise %2,1 oranında artış gösteren inşaat malzemelerinin sanayi üretimi, 3’üncü çeyrek dönemin tüm aylarında azalarak çeyrek dönem itibarıyla %3,3 gerilemiştir. Üretim, 2022 yılının son çeyreğinde de düşüşe devam etmiştir.
Şişecam Cam Ev Eşyası
Yenilikçi ürünlerle sürdürülebilir hizmet seviyesi
2022 YILINA GENEL BAKIŞ
Ekonomide yaşanan global ölçekteki olumsuzluklara ve artan enerji maliyetlerine rağmen, Şişecam Cam Ev Eşyası’nda etkin pazar, fiyatlandırma ve portföy yönetimi ile karlılıklar korunmuş ve büyüme sağlanmıştır.
Şişecam Cam Ambalaj
Operasyonel mükemmellik ve yeni teknoloji yatırımları
2022 YILINA GENEL BAKIŞ
Cam ambalaj sektörüne
bakıldığında globalde pazarı en
çok besleyen içecek (alkollü ve
alkolsüz) sektörü olmuştur.
Özellikle Avrupa Bölgesi’nde
enerji krizi, cam ambalaj üreticileri
üzerindeki maliyet baskısını
artırmıştır. Sektör oyuncuları, artan
enerji ve girdi fiyatları sonucu
sürdürülebilir kârlılık seviyelerine
ulaşmak amacıyla ürün hafifletme
projeleri, operasyonel mükemmellik
ve verimlilik çalışmalarına
odaklanmaya devam ederken,
sektörde, önemi giderek artan
dijitalleşme ve sürdürülebilirlik
alanlarına yapılan yatırımlar da hız
kesmeden devam etmiştir.
Şişecam Kimyasallar
Soda Külü, Krom ve Oxyvit iş alanlarında 100’den fazla ülkeye ihracat
2022 YILINA GENEL BAKIŞ
Şişecam Kimyasallar’ın faaliyet gösterdiği sektörlerde 2022 yılı ilk yarısında pandemi sonrası artan güçlü talep ile toparlanma süreci yaşanmıştır. 2022 yılının 2’nci yarısında oluşan küresel risklere karşın Şişecam Kimyasallar, uygulamış olduğu stratejiler, güçlü finansal altyapısı ve sahip olduğu etkin dağıtım kanalları sayesinde değişen pazar koşullarına uyum sağlayarak satış istikrarını sürdürmüştür. Şişecam Kimyasallar, 2022 yılında Soda Külü, Krom ve Oxyvit iş alanlarında 100’den fazla ülkeye ihracat gerçekleştirmiştir.
Şişecam Otomotiv
Güven merkezli müşteri yaklaşımı
2022 YILINA GENEL BAKIŞ
2022 yılında Rusya-Ukrayna savaşının neden olduğu enerji krizi tüm sektörlerde olduğu gibi otomotiv sektörünü de olumsuz yönde etkilemiştir. Bu kriz, geçmişte yaşanan petrol krizlerinden farklı olarak doğal gaz ve elektrik gibi tüm enerji alanlarına hâkim olması nedeniyle dünya genelinde üretim süreçlerinin aksamasına neden olmuştur. Enerjide Rusya’ya bağımlı konumda olan Avrupa ülkeleri resesyon riskine karşı çözüm arayışına girmiştir. Özellikle Avrupa ve Rusya’da faaliyet gösteren birçok otomotiv sektörü üreticisi ham madde arzında daralma ve üretim faktörlerine ulaşmada yaşanan zorluk nedeniyle geçici veya kalıcı olarak kapanma yaşamıştır. Bu süreçte üreticiler alternatif enerji kaynaklarına ve tedarikçi firmalara yönelmiş, yaşanan krizi en az kayıpla atlatmaya çalışmıştır.